VEDTÆGTER

VEDTÆGTER FOR FORENINGEN FOLDBY FORSAMLINGSHUS

§1 

Navn og hjemsted

Foreningens navn er Foldby Forsamlingshus.

Foreningens hjemsted er Kirkevej 1C, Foldby, 8382 Hinnerup i Favrskov Kommune

 

§2

Formål

Foreningens formål er at drive og opretholde det af foreningen ejede Foldby Forsamlingshus som et almennyttigt samlingssted efter de stedlige behov for arrangementer og fælles aktiviteter af kulturelt, foreningsmæssig, idrætslig eller selskabelig art. Herunder at udleje forsamlingshuset til foreningens medlemmer og andre interesserede.

 

§3

Hæftelse

Foreningen hæfter alene med dens respektive formue. Foreningens medlemmer har ikke nogen økonomisk forpligtelse over for foreningen udover kontingentforpligtelsen.

 

§4

Medlemmer

Som medlem kan optages enhver, der er bosiddende (eller for selskaber, foreninger og lignende hjemmehørende) i Foldby Sogn. Der betales et gebyr ved indmeldelse i foreningen. Gebyret fastsættes af bestyrelsen. Andelshavere i det tidligere Foldby Forsamlingshus A.m.b.a. er automatisk medlemmer af foreningen fra stiftelsen. Medlemskabet opretholdes ved den årlige kontingentbetaling. Andelsbeviser i Foldby Forsamlingshus A.m.b.a. er ugyldige, efter at den nye forening er stiftet.

Der føres en fortegnelse over medlemmer med navn, adresse og eventuelt e-mailadresse.

Ved adresseændring har medlemmer pligt til at underrette bestyrelsen, som indfører den nye adresse i medlemsfortegnelsen. Hvis et brev, sendt til et medlems sidst oplyste/kendte adresse, bliver returneret uden oplysning om ny adresse, samt ved for sent indbetalt kontingent, mortificerer bestyrelsen medlemskabet ved dateret notat i medlemsfortegnelsen. Et medlem af foreningen kan beholde sit medlemskab, selv om medlemmet flytter ud af Foldby Sogn.Ved udtræden af foreningen, har den eller de udtrædende medlemmer ikke krav på andel i foreningens formue eller krav på at få udbetalt indskud i henhold til tidligere andelsbeviser.

Bestyrelsen bemyndiges efter vedtagelsen af disse vedtægter at opkræve kontingent for et år ad gangen af medlemmer af foreningen. Kontingent opkræves hvert år i april måned.

Medlemskab er kun gyldigt, hvis det årlige kontingent er betalt.

 

§5

Bestyrelse

Foreningens daglige ledelse varetages af en bestyrelse på 5 medlemmer. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for en 2-årig periode ad gangen, og således at der i ulige år vælges 2 bestyrelsesmedlemmer og i lige år vælges 3 bestyrelsesmedlemmer.

Genvalg kan finde sted.

Udover bestyrelsesmedlemmer vælger generalforsamlingen hvert år en 1. og en 2. suppleant.

Afgår et bestyrelsesmedlem i utide, indtræder suppleanten i bestyrelsesmedlemmets sted, og således at suppleanten overtager det fratrædende bestyrelsesmedlems valgperiode.

Bestyrelsen fastsætter retningslinjerne for forsamlingshusets drift, og herunder fastsætter bestyrelsen den leje, der opkræves ved udleje af forsamlingshuset.

Bestyrelsen konstituerer umiddelbart efter generalforsamlingen sig selv med formand, næstformand, sekretær og kasserer.

Foreningen tegnes af formanden i forening med et andet bestyrelsesmedlem eller 3 bestyrelsesmedlemmer i forening. Ved optagelse af lån eller salg af fast ejendom, tegnes foreningen dog af den samlede bestyrelse.

Over bestyrelsesmøderne føres et beslutningsreferat, som underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer, og således at de bestyrelsesmedlemmer, der ikke har deltaget i bestyrelsesmødet, ved sin underskrift bekræfter at have læst referatet.

Bestyrelsen træffer beslutning ved simpel stemmeflerhed, men er kun beslutningsdygtig, når 3 medlemmer er til stede. Ved stemmelighed er formandens eller den fungerende formands stemme udslagsgivende. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

Bestyrelsen kan nedsætte et forretningsudvalg til at handle på bestyrelsens vegne i sager, der ikke tåler udsættelse. Forretningsudvalgets dispositioner skal forelægges førstkommende bestyrelsesmøde til godkendelse.

Bestyrelsen kan i nødvendigt omfang antage lønnet arbejdskraft.

 

§6

Generalforsamlingen

Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen.

Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt i marts måned.

Dagsorden skal omfatte følgende punkter:

1. Valg af dirigent

2. Bestyrelsens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år

3. Forelæggelse af årsregnskab med påtegning af revisionen

4. Indkomne forslag

5. Valg til bestyrelse, suppleanter og 2 revisorer og 1 revisorsuppleant

6. Eventuelt

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen efter behov, og skal indkaldes, når mindst 20 af foreningens medlemmer skriftligt fremsætter krav herom med angivelse af grund. Generalforsamlingen skal i så fald afholdes senest 4 uger efter modtagelsen af begæringen herom.

Generalforsamlingen afholdes i forsamlingshuset, og indkaldes af bestyrelsen med mindst 2 ugers varsel enten ved annoncering i et eller flere lokale blade eller ved særskilt skrivelse til de enkelte medlemmer. Indkaldelsen kan ligeledes ske pr. e-mail til de medlemmer, som har oplyst deres e-mailadresse. Indkaldelsen skal foruden tid og sted for generalforsamlingen også indeholde dagsorden.

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal fremsendes til formanden senest 1 uge før generalforsamlingens afholdelse. Rettidigt indkomne forslag ligger til gennemsyn hos formanden, men bestyrelsen kan dog beslutte, at der skal ske udsendelse til medlemmerne af den endelige dagsorden.

Generalforsamlingsbeslutninger træffes ved stemmeflerhed, medmindre andet følger af nærværende vedtægter.

Hvert medlemsbevis giver én stemme, således at intet medlem har mere end én stemme uanset antal medlemsbeviser.

Til ændring af nærværende vedtægter, opløsning af foreningen eller fusion, kræves vedtagelse på en generalforsamling med 2/3 af de afgivne stemmer, ligesom 2/3 af det samlede antal medlemmer skal være repræsenteret på generalforsamlingen.

Såfremt et forslag vedtages af 2/3 af de afgivne stemmer, men 2/3 af det samlede antal medlemmer ikke er repræsenteret på generalforsamlingen, skal der afholdes en ny generalforsamling tidligst 2 uger og senest 4 uger efter, på hvilken generalforsamling forslaget kan vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer, og uanset antallet af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer.

Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

 

§7

Regnskab

Foreningens regnskabsår er 1. januar – 31. december.

Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være revideret af de af generalforsamlingen valgte revisorer.

De af generalforsamlingen valgte revisorer kan til enhver tid forlange indsyn i foreningens regnskabsbilag og kassebeholdning, og skal gøre bestyrelsen opmærksom på eventuelle uregelmæssigheder i så henseende.

Kassereren indkasserer foreningens indtægter og betaler de af bestyrelsen godkendte regninger. Kassereren udfører bogføringen i en sådan form, at foreningens økonomiske stilling altid kan aflæses heri, og udarbejder foreningens årsregnskab.

Der kan ikke udloddes udbytte til foreningens medlemmer.

 

§8

Foreningens opløsning

Opløsning af foreningen kan kun ske på en generalforsamling, der er indkaldt med dette for øje. Til beslutning om foreningens opløsning kræves, at en sådan vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer på to på hinanden følgende generalforsamlinger, med mindst 1 og højest 2 måneders mellemrum. Mulige aktiver tilfalder almennyttige formål i Foldby by og omegn, og besluttes på den sidste afholdte generalforsamling.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 25/4 2023

Dirigent Bjarne Andersen

Formand Marianne Falck Bruun

Næstformand Henrik T. Olesen

Kasserer Benita Christensen

Sekretær Bjarne Andersen

Best.medlem Kristian Stokholm